fredag 6 mars 2009

Fredag

Idag har jag gjort tester på vilken uppdateringshastighet som är lämplig vid observationen av olycksplatsen. Färre bilder per sekund gör att en del av de som observeras känner sig mer bekväma samt att kraven på överföringshastighet inte blir lika stora. Nackdelen är att det finns mindre information per sekund.
Mycket talar för att kommunikationssystemet RAKEL är det som på sikt primärt kommer användas för informationsutbyte inom räddningstjänst, polis och akutsjukvårt. Då jag idag talade med en av mina kontaktpersoner på MSB visade det sig att överföringshastigheten i verkligheten för RAKEL är 4,8kbit/s vilket gör överföring av bilder med kort tidsintervall i princip omöjligt. Jag skall gå vidare med att undersöka RAKEL-systemets möjligheter och eventuella alternativ i helgen.
Videon nedan är filmad från mitt fönster på skolan ut mot byggarbetsplatsen utanför med bild tagen var 30:e sekund. Jag även gjort filmer av samma scen med bilder tagna var 15:e och var 60:e sekund för att kunna jämföra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar