lördag 7 mars 2009

Lördag

Enligt uppgift kan en sensor som mottager ljussignalerna i en vanlig digitalkamera även uppfatta våglängder som är längre än det som ögat kan uppfatta. Detta skulle kunna göra att en vanlig digitalkamerasensor skulle kunna användas till både dag- och nattfotografering. Jag undersökte saken genom att följa anvisningar på nätet om hur en webkamera kan byggas om till att bli IR-ljuskänslig. Digitala kameror har i regel ett filter som sållar bort IR-ljus innan de når sensorn. Detta för att IR-ljus påverkar vanliga digitalbilder negativt. Genom att plocka bort detta filter kan IR-ljus nå sensorn.
Bilderna nedan visar mina försök med att få fram en bild av mig själv i, för ögat, totalt mörker. Den ljuskälla jag använt är en vanlig fjärrkontroll som sänder ut IR-ljus.

Genom detta experiment vill jag påvisa att en bild, om än monokrom, kan tas över en olycksplats med mycket lite ljus. I en till synes mörk natt finns ändå tillräckligt med ljus i IR-området för att kunna fångas med denna teknik. Dessutom finns det på en olycksplats troligtvis flera externa ljuskällor inplacerade så att helt mörkt blir det aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar